Hem conversat amb Eduard Sanahuja,
fill del poeta David Sanahuja (1915-1990), del que aquest any es produeix el
centenari del seu naixement. Heus aquí el resultat:
Carnet de practicant de David Sanahuja, durant la Guerra Civil
1) David Sanahuja ha
estat un poeta poc o molt poc reconegut fins ara. Personalment recordo tot just
un acte de recordatori que se li va fer a l’Horiginal pels volts de l’any 2009. En aquest sentit, creus
que pot servir d’alguna cosa l’efemèride que s'està celebrant enguany, en relació al centenari
del seu naixement?
-D’aquest acte de l’Horiginal, no en sé res. Hi va
haver una lectura de poemes seus a l’Aula de Poesia de Barcelona, “La
túnica dels humils cada dia es fa més blanca. David Sanahuja, una llarga
absència” (Biblioteca Mercè Rodoreda, 18-02-2010), en què hi van intervenir Jordi
Virallonga, Sam Abrams i jo mateix. Arran d’aquest fet, en Sam va
publicar a l’Avui l’article “Rescatem
David Sanahuja” (28-03-2010) i Isabel Graña, probablement la persona que millor
coneix la poesia de David Sanahuja, una article a Serra d’Or, “El poeta David Sanahuja: semblança i trajectòria
literària” (núm. 653, maig de 2014). Crec la celebració del seu centenari en el
marc dels Jocs Florals de Barcelona serà, sens dubte, una fita important en el
procés de recuperació de l’obra poètica de David Sanahuja.
2) Eduard, com a
poeta que ets també: com t’ha influenciat l’obra del teu pare? Quina va ser la
teva relació amb el David Sanahuja poeta? Què en destacaries?
-No tinc dubte que m’ha influenciat. Recupero algunes
imatges seves, que ja formen part del meu endoplasma poètic, i tinc, com ell,
molta cura en els aspectes formals. Al meu pare li feia gràcia que jo també
escrivís, tot i que em sembla que no se’m prenia gaire seriosament, perquè la
meva poesia de joventut era molt experimental, molt influïda per les
avantguardes. El seu paper va ser de mestratge. Quan jo tenia catorze anys, em
va dir: “Escriu cent sonets i estripa’ls. Després ja podràs escriure el que
vulguis i com vulguis”. Recordo que van escriure algun sonet plegats, encara en
castellà, perquè jo no vaig començar a escriure en català fins als vint-i-tres
anys.
3) Entre el
segon llibre de David Sanahuja, Poemes de circ, i el tercer, El carro de l’exili, van transcórrer 21 anysde silenci. Va ser buscat? Obligat? Podríem
afirmar que els dos primers formen part d’una etapa d’aprenentatge i a El
carro de l’exili ja trobem el poema diguem-ne
més madur?
-Hi va haver, efectivament, 21 anys de silenci, en el
quals ell seguia escrivint, sense presses, sense cap objectiu que no fos
acomplir amb la necessitat que tenia d’escriure. No crec que fos un silenci
buscat, sinó que en aquells temps ell tenia altres prioritats, laborals
sobretot. Molts diumenges a la tarda, després de dinar, llegia poemes en el seu
nucli familiar. Per a ell comptava això. Desconfiava de l’èxit i de la glòria,
sempre incerta. No era intervencionista respecte de la seva obra: creia que si
alguna cosa havia fet bé, ja es veuria en el futur. No suportava les capelletes
ni les picabaralles i enveges del gueto literari.
Quant al tema de la maduresa, potser podríem dir que
el seu primer llibre, L’illa sense nom,
és encara un llibre d’aprenentatge; però no afirmaria el mateix de Poemes de circ.
David Sanahuja amb la seva dona Mercè, passejant per l'Acròpilis
4) Estàs d’acord
en l’afirmació que el seu gran “tema” fou la petjada tràgica de la guerra en
els seus i tot allò que comportà?
-El “tema” de la guerra és fonamental en la seva vida,
i en la de tots els escriptors i escriptores de la seva generació. Però aquest
tema no forma pas part de la seva obra poètica, molt poc referencial respecte
de temes històrics o socials. Els seus temes són els universals: amor, mort,
pèrdua, i una reflexió clarament pessimista al voltant de la condició humana.
5) David
Sanahuja va tenir molta relació amb Salvador Espriu, que en reivindicava la
seva obra i criticava la manca de sensibilitat general (“Aquesta és la meva
creença i la meva certitud” (4-XI-1969) ). Quina va ser la relació de Sanahuja
amb la resta de poetes i els cenacles contemporanis?
-Fins al principi dels anys 50 mantenia
relació epistolar amb altres poetes i era present en alguns cenacles literaris,
com les lectures poètiques del Passatge Permanyer, a casa de Josep Iglésies, i
va publicar en alguna antologia menor i a les revistes Ariel i Pyrene. Després
es va aïllar cada cop més, de manera que la seva relació literària es va
circumscriure, gairebé en exclusivitat, a Salvador Espriu (a qui venerava i no
volia destorbar mai) i, sobretot, a Tomàs Garcés, amb qui va treballar més de
30 anys.
David Sanahuja amb la seva dona Mercè i fills
6) A què podem
atribuir l’oblit de l’obra de David Sanahuja a les antologies del moment (com
són, per exemple, les de Triadú, la de Molas i Castellet i fins i tot la de
Comas i Bofill i Ferro, on diuen que hi apareixia tothom)? Oblit cultural?
Miopia literària?
-El meu pare sempre es va autoeditar, perquè no volia
anar darrere dels editors ni de ningú. Suposo que aquesta “absència” del molt
literari més visible i oficial explica la seva exclusió d’aquestes antologies.
No obstant això, apareix a l’antologia de Cesare Giardini,
Antologia
del la poesia catalana (1845-1935) (Aldo Garzanti, Milà, 1951).
7) Actualment,
hi ha alguna previsió de reedició de la seva obra i/o de publicació dels
llibres seus inèdits, com ara L’arc fràgil?
-Gràcies a Isabel Graña, he entrat en contacte amb un
editor per publicar la seva poesia completa, incloent-hi L’arc fràgil. Tinc fermes esperances que aquest volum pugui
aparèixer en un termini no excessivament llarg.
Eduard Sanahuja
8) [Sobre una
pregunta que no t’he fet i t’agradaria respondre] Influències.
-David Sanahuja va ser un poeta de l’òrbita post-simbolista.
Tenia una gran predilecció per la poesia francesa, particularment per Mallarmé
i Valéry. També coneixia molt bé la poesia clàssica espanyola, tot i que el
deute més gran el trobo amb García Lorca i amb Jorge Guillén. Quant a la poesia
catalana, s’emmirallava en Espriu i tenia una especial predilecció per un
llibre de Tomàs Garcés, Vint cançons.
La poesia experimental i la poesia social o aquella de caire més narratiu i
realista no li van interessar mai. “Per explicar una història, ja tenim la
prosa”, solia dir. S’obsessionava a trobar un “lirisme pur”.
Casino File: Casino File: €250 Million Casino Stakes | FilmFileEurope.com
ResponEliminaCasino File: 사설 토토 사이트 €250 Million 토토갤 Casino Stakes | FilmFileEurope.com | | 먹튀검증 FilmFileEurope.com 19 ㅅ ㅇㅌ | 커버스 | CasinoFileEurope.com | | CasinoFileEurope.com |