Comencem la tarda del segon dia de 'La Setmana' amb l’acte Erato. Poesia i òpera, que acull la sala Pau Gil, dins de l’impressionant Recinte Modernista de l’antic Hospital de Sant
Pau, totalment rehabilitat. Recordin que, al mateix temps, 'La Setmana' també s'ha mogut per altres bandes: la primera sessió de Finestres: poesia i edició (al Centre Cívic Pati Llimona), Vèncer el temps: poetes recuperats (a la Biblioteca de Catalunya) i, més tard, Poesia i cos: teixit (Verger del Museu Frederic Marès).
Són les set i quart de la tarda. A la sala Pau Gil, els finestrals i els nervis blau i groc del sostre es combinen amb el parquet; el fals sostre, ubicat a la part posterior de la sala, amb les passarel·les superiors d'acer i vidre; uns envans laminats de fusta actuen d’envà divisori. Fa goig. El públic, majoritàriament granadet, ja fa una estona que hi és i ha pres lloc. La sala està pràcticament plena. Aquesta tarda es tracta de combinar òpera amb poemes d’alguns dels autors del cànon nostrat de la mà de la soprano Eulàlia Ara i el pianista Jordi Vilaprinyó. Ella, vestit blau sense tirants, collaret perlat amb arracades de doble pis però que van a joc i un pentinat semi-recollit amb dos tirabuixons que li llisquen pels laterals. Ell, vestit amb llacet i faixa, barbeta. Impecables. La llum s’escola pel finestral que tenen a darrera. Som-hi.
Són les set i quart de la tarda. A la sala Pau Gil, els finestrals i els nervis blau i groc del sostre es combinen amb el parquet; el fals sostre, ubicat a la part posterior de la sala, amb les passarel·les superiors d'acer i vidre; uns envans laminats de fusta actuen d’envà divisori. Fa goig. El públic, majoritàriament granadet, ja fa una estona que hi és i ha pres lloc. La sala està pràcticament plena. Aquesta tarda es tracta de combinar òpera amb poemes d’alguns dels autors del cànon nostrat de la mà de la soprano Eulàlia Ara i el pianista Jordi Vilaprinyó. Ella, vestit blau sense tirants, collaret perlat amb arracades de doble pis però que van a joc i un pentinat semi-recollit amb dos tirabuixons que li llisquen pels laterals. Ell, vestit amb llacet i faixa, barbeta. Impecables. La llum s’escola pel finestral que tenen a darrera. Som-hi.
Foto: Pep Herrero
A les primeres files una senyora
filmant-ho tot. Silenci absolut. El primer tema
és ‘Sospirs’ de Jacint Verdaguer, acompanyat amb música de Lluís Millet.
Amb un tall de piano clàssic, a poc a poc la veu d’ella ens va engolint, la
lletra s’hi perd, com feinejant als pulmons de la soprano, que sembla en estat
de semi èxtasi. Caço fragments del text al vol, que em duen a fer combinacions
aleatòries amb resultats prou curiosos. “no tornaré mai més”, “...que
espatlles”, “com ho podré oblidar”. Ella, ara mans tancades ara mans obertes,
ara damunt del piano, interpreta una mica, gesticula com per a completar el seu
exercici virtuós. Ell, impertorbable, com si ho fes cada tarda. A cada peça
finalitzada la gent aplaudeix i els músics saluden, majestàtics, amb una
lleugera inclinació. A mesura que avança l’acte la soprano sembla menys tensa,
més donada a la música. Aplaudiments. L’apuntador caça més paraules al vol:
“garbí”, “si et veiés sofrir”. Ara el piano sona més a cabaret. “Jo per
pagar-la”, “martiri”. A continuació els hi passo la llista amb la relació de
peces tocades, així se’n poden fer una idea. Vegin:
Jacint Verdaguer: Sospirs. Música de
Lluís Millet.
Apel·les Mestres: Elegia eterna.
Música d’Enric Granados.
Joan Maragall: Festeig. Música
d’Eduard Toldrà.
Guerau de Liost: Revetlla. Música de
Jordi Vilaprinyó.
Josep Carner: Estiu. Música de Xavier
Montsalvatge
Joan Salvat-Papasseit: Amo l’aroma.
Música de Jordi Vilaprinyó
Tomàs Garcés: Joc d’infant. Música
d’Amadeu Vives.
Josep M. de Sagarra: Clavell de balcó.
Enric Morera
Màrius Torres: Ara que em toca el foc
de viure. Música de M. Rosa Ribas.
Carles Riba: Vastituds I. Música de
Francesc Taverna Bech.
Agustí Bartra: Oh, camarades!. Música
de Manuel Garcia Morante.
Josep M. Boix i Selva: Temença. Música
d’Antoni Massana.
Josep Janés i Olivé: Damunt de tu,
només les flors. Música de Frederic Mompou.
Joan Vinyoli: Les noies a la tardor.
Música de Lluís Benejam.
Salvador Espriu: Cançó del triomf de
la nit. Música de Carles Gumí.
Josep Vicenç Foix: Si de noiet. Música
de Salvador Brotons.
Joan Brossa: Poema. Música de Xavier
Turull.
Miquel Martí i Pol. Avarament, Senyor,
vivim... Música de M. Teresa Roig.
Rafael Caria: Sento la mar. Música de
Manuel Garcia Morante.
A poc a poc, no sé si per l’entonació de
la soprano o perquè un servidor ja s’hi va acostumant, es van entenent més
fragments dels textos. “T’estimo”, “les teves ales”, “què diu el xiprer”,
“t’estimo, t’estimo, t’estimo” amb un final de cançó que finalitza amb la veu
de la soprano a dalt de tot.
Foto: Pep Herrero
Aplaudiments. En acabar la peça ‘Oh, camarades!’
d’Agustí Bartra els músic fan una brevíssima mitja part i s’hi tornen a posar. Paraules
com: “Somriure”, “quina llum”, "tu saps”. Ella: mirada a l’infinit. Ell:
somriure de complicitat. M'aixeco a fer fotos. Les veïnes del costat porten el compte de la cançó a
la que passem i m’ho ‘xiven’. Pel finestral del fons, carrer Cartagena amunt,
passen cotxes i motos com un Guadiana impàvid i aliè a nosaltres. El cel que hi apareix és d’un intens blau
fumat. De fons, el so d’una sirena d’ambulància. “I anava el mort pel món”, “el
delit no em reposa”. Aplaudiments. S’acaba la cançó i la soprano saluda algú
del públic amb un rictus de complicitat. Fora d’això, solemnitat, faccions
impertorbables; la música reclama certa gravetat. Mentrestant, la llum de la
tarda va caient i la sala s’aombra a poc a poc.
Arribem al poema 'Llistat d’afectes' de Joan Brossa i la soprano canvia el
registre de la veu per posar-se recitar directament, a cavall entre el to més burlesc
i la cosa més convencional: “una papallona, un arbre japonès, un ocell,
serradures, llimones, bombes de paper, miralls, parracs verds, una espasa, una
coca, raïls” per retornar a la veu de soprano pròpiament i acabar el poema amb
un cant final. Aplaudiments. Em fixo que la senyora del davant segueix gravant
amb la càmera. A continuació travessem el poema de Miquel Martí i Pol, “Avarament, Senyor, vivim les hores...”, “i així creient cada matí una mica”. El text a estones s’entén, a estones no. La veu d’ella sembla que sorgeixi
directament dels pulmons i no de la gola, talment un cos fet veu. El pianista; impertorbable dins el seu ball
de dits, però amb una soltesa com si estigués al saló de casa. Arribem al
darrer poema “Sento la mar” de Rafael Caria. Aplaudiments. Alguna reverència.
Ara els músics somriuen d’orella a orella. Se’n van, i tornen. Més
aplaudiments.
Foto: Pep Herrero
Algú del públic els va a saludar. Decideixen fer un bis amb un
poema de Josep Carner del quan no n’aconsegueixo captar el nom ni l’autor de la
música. M'hauran de dispensar. El tema és breu. Més aplaudiments, i els músics que se’n tornen
a anar per tornar a entrar i saludar. Aplaudiments finals. La gent sembla contenta. Anem desfilant. Un
servidor es perd pels lavabos d’aquest gran espai que és el Recinte Modernista
Sant Pau. Gran de veritat. Toca caminar i agafar el metro per arribar, encara que sigui amb la pel·lícula a mitges dites, a la sessió d’avui del cicle “Poesia i cinema” realitzat als Cinemes Girona.
***
POESIA I SUICIDI?
La pel·lícula: Amor Fou (de l’any
2014), dirigida per Jessica Hausner, i que versa al voltant de la figura i mort
de l’escriptor Heinrich von Kleist. Berlín, segle XIX, els batecs de
romanticisme han fet efecte en un jove poeta tràgic, narcís de mena. Allò
autènticament interessant de la sessió, però, és la taula rodona que es
presenta a continuació, “Poesia i suïcidi?”, formada per Jordi Cornudella
(escriptor, traductor i editor), Oriol Martí (metge i psicoanalista) i Albert
Serra (director i productor de cinema), moderats pel crític i escriptor Jordi
Galves. El cartell, com veuen, és ben llaminer.
La pel·lícula finalitza, s’obren els
llums, algunes persones se’n van. D’altres s’apropen a la zona de la pantalla
on han muntat l’escenari pel debat, que consta de les cadires pels participants
i els focus que els il·luminen.
Entre el públic, hi ha qui es porta l’entrepà i
tot. Jordi Galves fa una breu presentació que acaba amb un “aquesta és la
presentació que, com veieu, la tenia escrita”. I deixa anar la primera
pregunta: “Des del punt de vista professional, com heu vist la pel·lícula?”
Entrem en el debat. Contesta Cornudella, que ens aclareix que més que un punt
de vista professional (que segons ell no hi seria) hi posarà el seu propi. Parla, amb l’erudició
a la que ens té acostumats, del moment d’eclosió del romanticisme, d’una
literatura, la de von Kleist, basada en l’expressió i no tant en la recepció
del públic, una manera de fer que, paradoxalment, es tracta d’expressar-se i de
que els altres t’admirin, en clau narcisista. Algunes bromes entre Galves i
Cornudella, a partir de la samarreta de Cornudella, estampada amb un dibuix de
Mozart. Se les van fotent. Agafa el micro Albert Serra, se li acobla. Serra
explica com el concepte de “representació” tendeix a mudar cap el de
“expressió”, obrint així una nova “representativitat”. També es pregunta per
l’interrogant del títol de la taula rodona “Poesia i suïcidi?”, que diu no
entendre massa, que si de cas la li explicaran. Respecte la seva opinió sobre
la pel·lícula, no se’n va per les branques: no la troba interessant, diu, ja
que forma part de tot un cine que és esclau de la història i del guió, on allò
que menys interessa és la pel·lícula. Es pregunta si els ideals que es volen
representar a la pel·lícula, bastant vagues, es corresponen al text. Que passa sovint,
diu, que la idea narrativa rarament es concreta a nivell visual. Dels autors
concreta que són tolerables, segurament perquè no són professionals, i de la
directora només remarca: “és una nul·litat bastant considerable”, com sabent
molt bé del que parla. “Romanticisme?!”, afegeix. “La pel·lícula és absència de
risc per excel·lència!”. I insta a que algú li digui què aporta la pel·lícula. Silenci.
Algunes mirades. La cosa s’allargaria.
Albert Serra, dient-hi la seva en un moment de debat
És el torn del metge Oriol Martí, que
comença explicant com ell va contribuir a posar l’interrogant al lema de la 'Taula rodona', ja que per ell l'asociació de poesia amb suïcidi no deixa de ser una llegenda urbana. Constata
l’evidència de que l’Home pateix pel fet de ser Home, així com la tensió existent entre el voler
viure i la certesa de que el camí vital condueix inextricablement cap a la mort. Així, afegeix, podríem entendre
els trastorns, i també el suïcidi, com un intent de curtcircuitar aquesta
tensió. Subratlla, però, la llegenda urbana que s'ha creat al voltant de l’artista
romàntic que es deixa endur pel frenesí de la passió, i que, fet i fet, no hi ha evidències
que el fet de ser poeta impliqui suïcidar-se més. De fet, com a dada curiosa, explica que
la professió amb un percentatge més elevat de suïcidis són els odontòlegs. És
clar que; com comptabilitzar si els que se suïciden són poetes? El fet de no
cotitzar a la Seguretat Social no hi deu ajudar, certament. Parla també d’un
narcisisme desaforat, el del protagonista de la pel·lícula, d’aquell que vol se
referent i el centre de tot. Ara el micro passa a Cornudella. Les explicacions
són més breus, més intercalades, Galves deixa fer perquè la cosa es condueix
bastant sola. Cornudella també vol treure pes a la figura romàntica del poeta i
l’equipara a un perruquer o a qualsevol altre ofici diguem-ne ‘normal’. Mentre
esbossa una diguem-ne hermenèutica sobre si la pel·lícula vol dir això o allò, Serra
l’interromp amb un: “no subestimis l’estupidesa de la directora”. Galves
somriu, el públic somriu. Cornudella també. Mirades penetrants. Cornudella segueix i subratlla com el
suïcidi de Heinrich von Kleist no representa el suïcidi arquetípic, sinó el d’aquell que li
agrada morir en companyia, i a continuació destaca que la idea de “d’artista
genial”, plantada durant la Il·lustració i desenvolupada pels artistes i
pensadors alemanys com Goethe, genera aquesta idea de “Geni” i, per tant, de
tenir unes altes expectatives que entren necessàriament en conflicte amb el món,
amb la crisi consegüent. Galves comenta, divertit, que, al capdavall, la prova
de que poesia i suïcidi no van tant de la mà és que avui encara tenim poetes.
Els participants es van animant, debaten sobre si l’amor és “fou” o no. La
pel·lícula dóna de si. Oriol Martí: “El personatge té un narcisisme que no se
l’acaba”. Per contextualitzar aquest tipus de comportaments posa l’exemple
malaurat de l’avió estavellat als Alps francesos pel copilot, tot just fa unes
setmanes. Martí cita Freud i explica que allò que no vessa en l’altre i es
queda a dins acaba intoxicant a un mateix: “Quan gires massa els ulls endins
t’acabes intoxicant de tu mateix”. Albert Serra separa els judicis morals dels
estètics i proposa un traçat històric que va de Sèneca al segle XX passant pel
romanticisme exacerbat del segles XVIII-XIX i en destaca l’evolució de la
introspecció. Per ell el gest de Gabriel Ferrater no té res a veure amb un
romàntic, per exemple. Associa els suïcidis de Raymond Rousel o Arthur Cravan a una base més
diguem-ne existencialista, posa també l’exemple de la generació “Beat” com a
mostra de la idea aquella de viure amb la màxima intensitat i punt, duri el que
duri. En definitiva “el suïcidi com a acte de sobirania davant el buit”, diu. Aquí
el metge Martí hi posa cullerada: “potser el tema a plantejar-se aquí és: seré
recordat per com he mort?”. Serra i Cornudella es posen apassionats. Cornudella
equipara una mica els suïcidis de Sèneca i Ferrater, ambdós com a acte
profilàctic, i no veu que hi hagi, en casos com aquests, una voluntat
exhibicionista. I s’interroga: “Es pot ser poeta sense tenir un narcís com una
casa?” Galves dispara una altra pregunta: “La gent de la cultura tendeix més a la qüestió del
narcisisme? És més una cosa de rics, per avorriment?” I ara la cosa va més de
pinzellades. Tot plegat és un pim-pam d’anar-se-la passant.
El temps passa de pressa. Són gairebé les onze de la nit. Martí: “la protagonista és una precursora de la histèria severa”, “el suïcidi és una cosa particularment ben repartida”, i emfatitza en el fet que hi ha molta gent que es suïcida a poc a poc, en el sentit que està deixant de viure: “quan algú és, per exemple, un addicte, s’està suïcidant en to menor". Poca broma.
El temps passa de pressa. Són gairebé les onze de la nit. Martí: “la protagonista és una precursora de la histèria severa”, “el suïcidi és una cosa particularment ben repartida”, i emfatitza en el fet que hi ha molta gent que es suïcida a poc a poc, en el sentit que està deixant de viure: “quan algú és, per exemple, un addicte, s’està suïcidant en to menor". Poca broma.
Oriol Martí, en un moment de la seva intervenció
Albert Serra: “Suïcidi com a resultat del fracàs de la recerca
d’un absolut”, “En el fons el suïcidi és un gest i no té més”, “és un acte de
sobirania humà, malgrat tot”. Ara el metge Martí assenteix, i fa la seva
explicació. També Cornudella, sorneguer: “el que és cert és que, si es fa bé,
és un gest irrepetible”. Arriba el torn del públic. Un senyor situat a la meva
dreta alça el braç i, micro en mà, etziba una pregunta que és una crítica a molts dels
posicionaments que s’han fet, dels que creu que no deixen de constituir un dogma de fe. Coses
com: que es tracta d’una pel·lícula de baix pressupost i no pertany a cap tipus
de “star sytem” europeu (referit a Albert Serra), que si lo del patiment que propugna el psicoanàlisi ja
ho deia Buda molt abans (referit al mege Martí), que si la pel·lícula no pretén ser un ‘biòpic’ de
Heinrich von Kleist sinó que, segons ell, intenta reflectir la idea de l’Europa
d’avui, de l’Europa culta: la idea de que estem tots malalts, on “la gent es
creu que per pagar impostos, ja són lliure” (referit a Cornudella). Els protagonistes coincideixen en
algunes coses, en d’altres no. Galves agraeix la intervenció i convida a que la gent pregunti, que sigui crítica, que hi
hagi foc d’artilleria -educadament, això sí- entre uns i altres, perquè, afegeix, si
estem tots d’acord dins un sol minuet cultural tot plegat serà avorrit i no
tindrà cap interès. “Aprofiteu ara que els teniu aquí reunits!”, etziba. Però
no hi ha més preguntes. Els protagonistes estan animats i encara tenen temps
per debatre una estona. Galves: “Es com tenir els set samurais però en tres.”
Serra decideix canviar de postura, o matisar-la: “Sí que considero que l’artista
és diferent de la resta dels humans”, diu, “ de la mateixa manera que l’experiència
mística no està a l’abast de tothom, amb l’experiència artística passa igual”.
El metge Martí assenteix, està d’acord amb l’especificitat de l’artista. Per un
moment tinc la impressió que Serra li tornarà a girar l’argument, però no,
assenteix. Cornudella: “Al capdavall l’obra d’art s’acompleix quan la veu l’espectador.”
“I amb aquestes paraules sàvies -diu Galves-, acabem”. Deunidó. L’assumpte ha
donat de sí. Ha estat una trobada la mar d’interessant, prou interessant per
aguantar-la sense sopar. Esperem que aquest tipus d’actes tinguin continuïtat. La
gent s’acomiada. A fora un poeta dissenteix una mica de l’enfocament de l’acte,
hi ha trobat a faltar alguna cosa, diu, tot i que encara no té clar el què. Ja es
tracta d’això. Poder-ne seguir parlant. El rellotge apunta quarts de dotze. La humitat comença a calar la nit barcelonina. És hora de fer via avall i agafar el metro, ciutat endins.
***
De camí a
casa l'Apuntador coincideix amb uns amics poetes, ja entaulats. Whiskys. L’Apuntador no ha
sopat però “comer és de pobres”, que diuen a Sevilla. Sortir a fumar. Canviar de
bar. Posar-se al dia, 'L'Askarabitxa', allò de parlar una mica de tot i res. Comprovar que Lo Xeic s’ha passat als puros, que l’Epilogista manté la tradició d’embriagar-se
a base d’aigües i ‘vichis’, que en Furga Na Tirant està com sempre. Última ronda. Toca acomiadar-se.
Cal posar per escrit allò que ‘La setmana’ ens ha ofert avui. L’Apuntador s’estira
al llit, que l’acull i atrapa com un whisky definitiu.
Entrem ja al tercer dia
de ‘La Setmana’. El sol despunta. Obrin bé ulls i orelles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada