Començo a entendre
que fer de cronista de la Setmana de la Poesia és anar tot el dia amb el coet
al cul. El combo de poetes de les sis s’ha agrupat sota el vers “Hi ha un pam
de mar al desert”. Quan arribo al Verger del Marès, després d’haver fet els
cent metres tanques entre la munió de turistes que inunden el centre, Silvie
Rothkovic ja recita. Feia temps que no la sentia dir poemes, penso. Avui, a
diferència d’ahir, puc trobar un lloc on seure, just al darrere del poeta
Eduard Sanahuja, que recitarà després i de la Marta Torres i en Ferran i la Núria,
ànimes de l’Horiginal i habituals dels actes de la setmana. La Rothkovic té
alguna cosa angèlica, que no angelical. Recita seriosa, sense fer gairebé
comentaris sobre els seus poemes, sense pausa, donant protagonisme al text i a
la paraula.
Ah, no us ho he
dit. Com que duc el portàtil a sobre, passo a net les notes apressades del
recital de les sis asseguda a les escales del fons del Verger, mentre escolto
recitar l’Àngels Marzo, una de les poetes del recital de les set: “La vida,
aquest cop, no podrà aniquilar-nos”. Si
hi penso, tenen alguna cosa en comú amb la Silvie: aquesta rotunditat i
presència, des de llocs diferents, però convergint en algun punt. Rothkovic ha
recitat inèdits. Llibre nou aviat?
El París de Gelonch |
Just després de
Rothkovic ha pres la paraula Francesc Gelonch. Com m’agrada, en Francesc. Si no
heu llegit “La Mandra no és un Ocell” (LaBreu, 2016) heu de fer-ho, de totes,
totes. “Hi ha pensaments amb faltes d’ortografia”, recita, “Una soledat que
comunica amb les altres”. Mentre escric, recita Lluís Calvo; també es
connecten: Gelonch va escriure un epíleg meravellós per al darrer assaig de
Calvo, “El Meridià de París”(Edicions Poncianes, 2016). Calvo celebra enguany trenta anys de –prolífica
– trajectòria literària i ve amb el seu flamant “Talismà” (LaBreu, 2017) sota
el braç. El seu nou poemari és un viatge físic i espiritual, del Ganges a
Quermançó, de les divinitats hindús fins als trobadors provençals. “Algú et
pirateja l’ànima/El teu virus es diu jo”, recita. La poesia de Francesc Gelonch
i la de Lluís Calvo, són molt a prop del pensament elaborat, de la filosofia. Tots
dos miren el món de manera analítica, com si fos un qüestió de vida o mort.
Disculpeu, torno al
recital de les sis.
Raquel Santanera és domèstica, en el millor sentit del terme. No sé si és el seu to
de veu, el seu llenguatge corporal o la manera com mira, però et fa sentir a
casa. Ha recitat poemes del seu primer llibre, “Teologia Poètica d’un Sol Ús” (
Viena, 2015) guanyador del Premi Martí Dot de Sant Feliu de Llobregat. El
llibre de Santanera és complex i ben travat. Babà, la divinitat que ella ha
inventat li serveix per abordar qüestions socials, de gènere i espirituals. Abans
de començar, dóna les gràcies per l’oportunitat de recitar en un lloc com el
Verger, amb els acompanyants que li han tocat. Em recordo a mi mateixa, l’any
passat, quan vaig recitar-hi per primera vegada i comprenc perfectament el que
vol dir: el Verger té alguna cosa màgica i solemne. Avui hi fa olor de després de
ploure i un ventet lleuger. Santanera invoca Babà, recitant la seva manifesta. Declama
amb una certa cadència litúrgica que reforça la intenció irònica dels seus
versos. Mentre escric sobre Santanera, recita Meritxell Cucurella-Jorba.
Presenta el seu nou llibre. La Meritxell és magnètica. Si Silvie Rothkovic i
Àngels Marzo, tenien quelcom d’angèlic, ella és tot el contrari: foc i terra i
carn. No hi ha manera de sentir-la, ens està sobrevolant un helicòpter
inoportú, com en aquell poema d’en Carles Rebassa (Taca-taca, taca-taca) però Cucurella Jorba alça la veu per sobre el
batre insidiós de l’hèlice. Aixeca victoriosa el seu nou llibre l’alça,
contenta i en diu el títol: “Úrsula”, a
mode de comiat. Aplaudiments.
Recita Sanahuja.
Bat l’helicòpter. No fos cas que ens féssim forts al Verger. “L’energia del
viure es crea però no es transforma. O la bossa o la vida (...) Si entens l’eternitat,
és que ja ets mort” Mira de cridar més que l’helicòpter “m’està boicotejant”,
diu. “Sóc un home amb mala sort.”
“Haver-se escrit és
molt més dolç que escriure” Són versos de Teories
del No, que li va valer el Premi Jocs Florals de l’any passat. Teresa
Colom, co-directora de Barcelona Poesia, decideix aturar momentàniament el
recital, davant la insistència de l’helicòpter. Sembla que hi ha una
manifestació. Aprofito per tornar al recital anterior.
A banda de
Rothkovic, Santanera i Gelonch, també hi ha recitat el mallorquí Miquel Àngel
Llauger. No coneixia la seva poesia fins avui, però li estic molt agraïda
perquè va traduir al català un dels meus llibres preferits: L’”Antologia de
Spoon River” d’Edgar Lee Masters, que li va valdre el Premi Crítica Serra d’Or
de traducció poètica el 2013. Declama tranquil, un punt tímid. “Paraules que
declinen com roses que s’esfullen” “Venim del Silenci i tornam del silenci”,
més tard, dirà poemes dedicats als Reis d’Orient, als animals i les rimes i als
carcellers que no canten, inclosos als seus dos darrers poemaris.
Ei, tornen els
poetes. Marzo pren el micro. Cita Dylan Thomas per recitar un poema apocalíptic
del seu llibre Saba Bruta (Pagès, 2013), “El Blat es torna pa de vida dins un
glaçat perfil de búnquer, el darrer despertar” “estols de vellutades papallones”,
diu just quan l’helicòpter torna.
Calvo pren
el relleu “Has vingut de lluny
i el meu cor t’estalona, silenciós. Però ara ja ets
lliure. Quan arribis al cim continua pujant. Demana al
públic que l’acompanyi recitant la coda d’un dels hits del seu llibre “Per
pietat
algú guarirà la nafra que
brilla a les mans clavades
amb
ira i tremolor”. “Però no per amor”, coreja el públic del Verger. “L’amor,
dius? L’amor encega, ullprèn, defuig. L’amor és implacable.” Aplaudiments.
Torna
Cucurella-Jorba. “Ara que ha arribat en Caño, nen prodigi de les lletres catalanes,
diré un poema que du per nom Porto” En
David Caño riu, dret al costat de la Núria Isanda, de l’Horiginal, que ens té a
tots afillats. “El teu ball sóc jo, et dic (...) perquè Porto és un riu i un
riu és sang verda (...) no demanis, que demanar és pecat, canta el gitano de la
baixa quan la veïna crida i crida”
Arriba l’Ester
Andorrà, trenta-tres per cent de Labreu i se m’asseu al costat. Escriure
acompanyada és molt millor. Cucurella-Jorba recita La Sabata de Palau i Fabre. L’helicòpter ha marxat i els del bar
del Verger comencen a posar espelmes. Acaba Sanahuja, amb els crits dels
manifestants de fons “El cafè és més amarg que la bilis del temps”.
Doncs mira, com
aquell qui no vol la cosa, ja hem passat la tarda al Verger. Havent sopat, hi
haurà en Joan Miquel Oliver amb en Sebastià Alzamora, però això li deixo en
Sebastià, que com que és mallorquí m’ha suplicat poder escriure aquesta
crònica. Sóc incapaç de negar-li res a l’altre cronistade la setmana.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada