PERTORBADORA
REALITAT:
I arribem al penúltim dia de la Setmana de la
Poesia 2016. La pluja torna a ser protagonista. Dilluns endillunsat. Fa
dia d'hivern. La programació d'avui –per ahir– , a banda de les exposicions fixes, consta de dos recitals al
Verger del museu Marès, el recital poètic Maleïts Poetes, al qual L'Apuntador
no pot assistir i, finalment, l'obra-homenatge a Jaime Gil de Biedma, Las rosas de papel,
en el 25è aniversari de la seva mort. Dit això, ja podem anar-hi. I aquí
L'Apuntador ha de fer un petit incís: com alguns de vostès ja saben, avui
L'Apuntador serà apuntador i apuntat al mateix temps. No és que l'univers hagi
decidit implosionar ni res per l'estil, no. O, com a mínim, no més que de
costum. En pellfinesc ho sap prou bé. Hi ha qui diu que potser
L'Apuntador no s'hauria d'auto-apuntar. L'Apuntador hi està d'acord. En Pellfinesc no. De
fet, diu en Pellfinesc que es portarà tot d'amics pellfinescos col·locats estratègicament a fi que hi diguin la seva. [I, escolteu, L'Apuntador
ve pot fer d'Apuntador des de l'escenari. Total...]. Fet l'incís, continuem.
Previ fer unes cerveses en bona companyia al ras,
cadascú el seu, dins d'un bar [que car que és el centre de Barcelona, llamp de
llamp!], L'Apuntador enfila cap al Verger. Plou. L'escenari, sota les voltes. Una de les
gràcies del Verger del Marès és que resulta polivalent i permet certa
ductilitat per casos com la pluja, entre d'altres. Els protagonistes del primer
acte (Laia Carbonell, Joan Duran, Xènia Dyakonova i Francesc Parcerisas)
ja estan asseguts al seu lloc. Títol del recital: Pertorbadora realitat. Per
pertorbador, el títol. Presenta la codirectora Teresa Colom. I comença
Carbonell. Avisa que alguns poemes poden resultar pertorbadors. I llegeix
poemes del seu llibre Finlàndia:
"la teva mare
m'escriu cartes en finès", en un moment determinat L'Apuntador caça el vol un fragment final de poema en
francès. El caça, però se li escapa. Segueix: "com poden viure sense saunes al sud?". Poemes que
tracten la quotidianitat i el fred. Aplaudiments. Ara surt el poeta Joan Duran que dóna les
gràcies al públic i els organitzadors, i enfila amb tres poemes del seu llibre
"potser més realista pertorbador", diu, Domèstica Veritat.
El poeta Joan Duran en un moment del recital, amb el públic al fons
Diu: "la mort [o era l'amor?] em put a
tija", "tinc l'edat del teu groc", "del teu verd de
morta". I coses com: "Suava com el pa a la pallissa", "a tu la mort i a tu la vida ens put a tija de boixac".
O: "ens acordem amb el silenci que segella els pactes".
Llegeix-recita. Una mateixa línia de tou, suau, vocalitza. Poemes a flor de mot
que desfilen en paisatges de la pell endins. [Apuntador, deixa ja de voler
escriure com un poeta. Tots t'ho agrairem]. Acaba Duran: "Si ningú no
et dirà mai la veritat". Hi ha algunes cadires buides al fons de la sala;
la climatologia, és clar, no ajuda. L'Apuntador, dempeus, apunta però cap a una
altra banda [en Pellfinesc li roba molt de temps. Apuntador, en
veritat sóc jo qui està 'musaranyejant' a una altra banda; adona-te'n d'una vegada, llamp de
llamp!], la bufeta comença a notar el 'cervecisme il·lustrat'. Ja el dispensaran. [Ha! Goiteu, ja
comença. En Pellfinesc en una altra vida deuria ser una
paparra amarada de canícula
]. Apareix el codirector Manuel Forcano, saluda, es queda
darrere el públic i fa un cop d'ull. Saluda. Valen'déu. Ha de
marxar; en Llull el ten ben foll, pobre. [Pobre? Ja t'has mirat al mirall avui?].
A continuació és el torn de Xènia Dyakonova.
Saluda. Va per feina: "em roben el temps reservat per Shakespeare, que
tampoc llegeixo", "em llevo amb febre perquè pico des de dins",
[L'Apuntador no ha escoltat –sigui per 'despistamenta' o perquè no ha dit– la procedència els poemes; suposa que
són del seu primer llibre publicat en català: Per l'inquilí anterior]. A continuació llegeix el poema
Superstició: "no sé per què, t'imagino en un hotel submarí". Dyakonova també
treballa de prop amb la quotidianitat, però la barreja amb un imaginari prou
particular. La poeta d'origen rus llegeix amb un accent casi perfecte
i el deix que li resta esdevé ja marca de la casa. I arriba el torn de Francesc Parcerisas,
el diguem-ne sènior de la tarda. "Bona tarda". Aire serè, llibre en
mà, llegirà 3 poemes del llibre 62 poemes,
diu: "l'aire és una manera blana [o era blava?] de parlar dels
somnis", "s'adona que, tot i adormit, estima". El poeta
continua: "allò que és bo i allò que és dur són, per ventura, en ell
natura". Del poema Companyia: "que l'ombra morta faci giragonses
damunt els nostres peus". Aplaudiments. Ja saben. En general els poetes
mesuren i no s'estenen gaire en les seves sessions. I nova ronda. Torna
Carbonell, que llegeix uns quants poemes més de Finlàndia: poema El dia del casament, poema Spotify: "per
ensordir el vòmit de l'amic ___ a la tassa del vàter", "les
rialles són massa intenses per la mediocritat de la conversa". Duran,
aprofitant que avui és la Diada d'Europa, llegeix un poema que vol ser crític
amb el funcionament de la mateixa Europa. L'Apuntador en pesca el següent vers:
"jo he vist com els somnis perdien alçada i gravitaven pels patis ___ dels
orfenats".
D'esquerra a dreta: Joan Duran, Xènia Dyakonova, Francecsc
Parcerisas (tapat per aquesta última) i Laia Carbonell
Dyakonova: Recita primer un poema escrit a partir d'una visita a
l'aquari amb la seva neboda de tres anys, després un altre que, explica, parteix d'un conte de
Joan Amades. En el torn de Parcerisas, aquest segueix amb alguns poemes del llibre 62 poemes. Faran una breu ronda més encara. [En pellfinesc s'entesta en voler
una cervesa, plou; el bar està tancat. No pot més, diu. Busca
l'En-bona-companyia-al-ras i s'escapen furtivament a consumar l'entestament.
Cal anar de pressa; a penes queda temps pel següent recital]. El recital acaba.
La gent ocupa part de l'escenari per parlar amb els protagonistes. El temps
constreny. Teresa Colom demana a la gent que miri d'anar seient per a poder
començar el següent acte, titulat Poesia i responsabilitat.
***
POESIA I RESPONSABILITAT:
Colom comença a presentar informant que el poeta
Carles Duarte no podrà assistir a l'acte i que, per tant, l'acte comptarà amb
la presència de tres poetes i no quatre: Pep Joan Noguerol, Estel Solé i
Ramon Boixeda . Atenció, punys fora! Implosió! [...]Llibres i papers damunt
la taula, l'aigua de rigor, les butaques: prou còmodes però no els hi aniria
malament un coixí. Els focus enceguen una mica. Surt Pep Joan Noguerol. Llegeix
poemes d'una compilació de poesia de "4 autors joves de Mallorca”
anomenada Tetràgon d'exilis. A dins,
la part de Noguerol: Afàsies. Llarga cabellera i dessuadora casual. Ubica micròfon. Saluda, i explica
breument el què llegirà. No sembla nerviós, potser un punt tímid que escau amb
el lloc i el temps. Llegeix bé, 'mallorquinament', el to potser resulta un xic
monòton. Comença amb alguns poemes breus, després la cosa s'allarga
una mica. També un parell de poemes d'altri. I bé, com que ningú ha apuntat res
del que deia, heus aquí un poema:
DUTXA EN SOLITUD
No la pots trobar.
Si tens ànima, deu ser
la ferum que et ve
del petit punt de l'esquena
on les teves mans no arriben
Aplaudiments. Fora, al cel, segueix la llangor gris-plom.
Potser és Hac Mor, que es manté encara amb la seva ja alta i pura poesia del fer ploure, de cap a cap de broma. A dins, al fons, s'hi albira Arnau Orobitg, les seves llargues
rastes al vent que no. Ha assistit a gairebé tots els actes, cal aprofitar
l'escapada. L'Apuntador ho pot corroborar. [Baixi més sovint per aquests
verals, Sr. Orobitg, baixi que calen més cames fermes que treguin a
pasturar les ànimes dels Homes, que deia el poeta]. I som-hi. La següent a llegir-recitar és Estel Solé; està embarassadíssima.
"De 7 mesos", diu. Lluu un barret negre i un penjoll d'aquells que
–si l'Implosionat no l'erra – diuen que relaxen els nadons. Llegeix poemes de – si
l'Implosionat no l'erra– Dones
que somiaven ser altres dones. És actriu i es nota quan parla. I com que tampoc ningú n'ha
apuntat res, heus aquí un fragment del seu poema de títol homònim:
Recordes com ens cremaven
els dies entre els dits?
Arribàvem sempre tard a l'andana
de les oportunitats,
se'ns escapaven tots els trens
i no podíem ni pagar el bitllet senzill
per anar a classe.
Més que animals terrestres,
érem bèsties assedegades de senyals,
subterrànies i nocturnes,
mal acostumades al desastre,
crisàlides que ja no eren cucs,
però tampoc papallones.
[...]
Llegeix segura, tranquil·la, vocalitza. Fa algunes explicacions dels poemes.
Poemes sobretot de la diguem-ne
experiència [ja saben, experiència és una paraula complicada], no se n'amaga.
Fins i tot ho fa servir per a un poema quan, diu, un vespre li ve la inspiració
després de sopar i es posa al sofà a deixar portar per les muses i el xicot, el company, li diu que a veure què, i
que ja està bé de posar la inspiració com a excusa per escaquejar -se de fregar plats i de les feines diguem-ne més mundanes. És actriu
i es nota. I arriba el torn de Ramon Boixeda. Adidas gazelle i jaqueta negra a joc. Es col·loca el micro a l'alçada, amb una mà es rasca el
cap, amb l'altra sosté els papers. "Bona tarda i bona pluja" i no sé
què de quina llauna que el bar estigui tancat. Un tímid atrevit. Breument
explica que, ja que han titulat l'acte Poesia i responsabilitat, que llegirà
també, com a acte de responsabilitat diguem-ne poètica, diu, alguns poemes
d'altri les veus dels quals no s'escolten prou. Implosió! ["¡no, no, nos moverán!", vocifera en Pellfinesc abans
que l'instant se'l cruspeixi]. El diguem-ne poeta comença a llegir. Poemes més
aviat breus, d'aquells que es mengen la cua. Coses com: "Si fum,
llegeixi's pel fum l'escriure de la flama" [Aquí ningú apunta
però, vostès saben, L'Apuntador disposa de la 'xuleta']. A continuació tres poemes breus d'altri: un d'Arnau Pons, un de
Lluís Solà i un de Luiza Neto Jorge. Heus aquí el breu poema de Neto Jorge:
"La gravetat:
el pes just de què disposes
per riure."
Acaba amb un fluixet "gràcies". Som-hi.
Faran dues rondes més i una última d'un sol poema. Avantatges/inconvenients de
ser un poeta menys. Torna a ser el torn de
Noguerol, cabellera al
vent que no; ara ens llegeix un poema més llarg. Des del seu seient
corresponent, l'Implosionat aconsegueix quedar-se amb un vers (Mentida. L'has buscat
després al llibre, botifler. Llamp de llamp). Diu: "Si sóc la Mort, és
simplement perquè he fet sempre el que m'ha donat la gana". Ull. I acaba
Aplaudiments. A hores d'ara ja
es poden imaginar que el públic aplaudeix cada vegada que el poeta finalitza la
seva sessió. Solé continua en la mateixa línia que abans. [Potser els poemes
que ara llegeix són del
seu llibre Si uneixes tots els punts,
l'Implosionat no ho té clar]. Encadena els poemes amb algunes
explicacions, [fins al punt que en alguns moments un té la sensació
de que costa diferenciar entre allò dit i allò llegit]. Solé és
actriu i es nota. Vegis a tall de mostra un fragment extret de llibre Si uneixes tots els punts: "Ni jo
sé sobreviure a la hipotèrmia ni elles saben res del sentiment de culpa".
Els focus irradien massa llum, massa directe als ulls. Es troba a faltar el bar
i la cerveseta de torn. I surt Boixeda. Diu no sé què que llegiran alguna cosa més amb el permís del públic, si no es
cansa, i si tampoc se n'han cansat abans els poetes [vols dir que va anar així?] amb
to de broma, sorneguer [Ppssst! Es deu pensar que fa gràcia el xaval. La típica excusa dels tímids
atrevits per a dissimular la cosa escènica. Ai, aquest jovent que puja. Llamp
de llamp]. De primer uns poemes del llibre El
sedàs: "La sal amb regust de nàufrag". Després, alguns inèdits. Coses com: "la crosta
es resisteix a ser paisatge". Faran una ronda més d'un poema i ces't fini. Són gairebé les set. Teresa
Colom clou l'acte amb unes paraules d'agraïment. És el darrer acte al Verger
del Marès. El Barcelona Poesia 2016 va entrant en la seva recta final.
Aplaudiments. La gent s'aixeca, va desfilant, hi ha qui passa per l'escenari, que
està situat al mateix nivell, a saludar.
D'esquerra a dreta: Pep Joan Nogueral, Estel Solé i
Ramon Boixeda, al final de l'acte
Tothom és molt amable. Ja se sap. Al fons, a l'entrada del Verger, hi ha qui fuma. [Alguns pellfinescos deixen
anar breus comentaris a l'Implosionat, es contenen. Vegis una mostra: "opacitat a lo Bob Dylan".
"-No s'entenia? -No!" "-Ah, el vocalitzar. Mon pare fa
igual, deu venir de família." I: "però és creïble, i els poemes: bonicos". Un altre: "Ho vas fent millor". "I en general?" "Bé, lo esperable.
Cadascú en la seva línia." [aquí les cometes hi campen a tall d'ajudar a
quallar el relat; no són paraules literals]. Ah, l'opacitat. Es nota que no els
pago. Llamp de llamp.]
***
L'Apuntador torna a ser L'Apuntador, hola, i som-hi que
no ha estat res. Poetes i altres es disposen a allargar la jornada en algun bar de la
ciutat. L'Apuntador, però, està de servei i ha de seguir cobrint els actes. El Barcelona
Poesia no s'atura. De fet, cada dia hi ha prop d'una desena d'actes que es van
celebrant en paral·lel per
la ciutat. L'Apuntador enfila, metro endins comboi enllà pels budells de la
ciutat comtal, cap al TNC,
que acull un dels homenatges que el Barcelona
Poesia 2016 ret: Rosas de papel, un
espectacle basat en l'obra i els pensaments de Jaime Gil de Biedma,
en el 25è aniversari de la seva mort. Metro amunt L'Apuntador arriba a Glòries.
A fora plovisqueja. Dilluns endillunsat. Fa dia d'hivern. Mentre L'Apuntador
deixa enrere la Torre Agbar i fa via al TNC, l'skyline gris-plom de la ciutat s'ha convertit en una boira que engoleix les torres Mapfre. Mordor i
Diazepan. Desprèn el paisatge un no sé què de fi del món.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada