Recinte Modernista
Sant Pau enfora [que bell que és!], L’Apuntador sopa un bocata i cervesa, mentre remenant el mòbil s’adona
(de fet ja ho sabia) que la crònica que ha penjat unes hores abans necessita
unes quantes correccions [Probablement aquesta també. Queda pendent]. Un bar tranquil. Futbol de fons a la televisió. I som-hi. I vinga
Metro comboi avall etcètera direcció l’Institut d’Estudis Catalans, al Raval.
El nus la flor és “alhora un recull de poemes inèdits d’Enric Casasses i un
cicle original de música a l’entorn d’aquest recull”, versa el tríptic oficial.
El claustre on se celebra l’acte ja està força ple, i van arribant gent. L’Apuntador
troba lloc al costat d’un company d’escuderia que no el reconeix. Entre el públic, alguns nens i nenes. També
alguns actors i actrius. Ja és de nit. I apareixen els artistes. Al piano,
Daniel Ariño. A la veu, Maria Mauri. Enric Casasses, fent de Casasses. Darrera L’Apuntador
hi ha una nena amb un Cub Rúbic mentre interpel·la sons pares per si ha heretat
el nas prominent del pare. En veritat fan broma però recordin, amics lectors,
que sempre hi ha una orella esguardant-los en el moment menys esperat. Ha estat
un dia llarg però l’espectacle promet. [L’Apuntador escrivent necessita un te o
algo; fins deixa que soni el Rèquiem de Mozart que li ha tocat per sorteig en
el ràndom de youtube]. Davant de l’escenari, una mica a la dreta: un parell de
micròfons. Just darrera una mica a l’esquerra: el piano. I al fons a la dreta,
una butaca i una tauleta que acolliran el poeta, amb el seu bolso d’espart. L’orella
de L’Apuntador se’n va a l’actriu situada davant seu, que comenta: “l’Albert
Roig va fer un recital la setmana passada, m’hagués agradat veure’l”. I
comencem.
El claustre de l'Institut d'EStudis Catalans, durant l'espectacle
(Foto: Pep Herrero)
La cantant Maria Mauri, amb veu de falset [que no sé si es diu així,
probablement no però ja ens entenem, o això anhela L’Apuntador], preu tonada i
Cassases recita-declama-envola un poema. En total serà un cicle de quaranta una
peces breus, diuen, intercalades amb els poemes, ens diu, Mauri, i que si es
vol aplaudir entre part i part que genial però que tampoc cal. Cassases
aclarirà que els cants vénen a ser com Suites breus. Casasses: “ara mateix aquí
comença la molt antiga cerimònia”, “la poesia ha de ser com _____, descarregar
el carro de les mentides”. El poeta llegeix lent-mastegant, arrossegant la
dicció que va s’enfila als pujols per, acte seguit, baixar al riu i perdre’s
una estona a fer la viu-viu entre els ocellets –i ocelletes– del bosc. [Bona gent de ciutat, res, que passava per
aquí. Potser fins i tot em trobàveu a faltar.
I cuita que ja hi tornen... ]. L’anar intercalant funciona així: quan el
poeta acaba s’asseu a la butaca, quan finalitza la cantant, s’enretira una mica.
El pianista, per la seva banda, està a totes. “La clau que no forma cap pany
tot li és pany i tot li és porta”, “la força del viure, indefens”, “el
reveres de la dansa macabra”, “el gratar-te l’esquena amb un arbre”. Ara un
poema en forma d’acudit, diu Casasses: “La nena ha fet un canvi. Si no se li
nota més. Diu: per això mateix!”. La gent riu. Entremig, L’Apuntador aprèn una
paraula nova: espinguet. Casasses modela descripcions gairebé pastorils amb
tocs mordaços i irònics molt... molt Casasses [Bravo!]. Ara Maurí, amb el seu to
agut agut: “riu amunt i riu avall, riu amunt i riu avall, també”. Ara en fan un
tots tres a la vegada. És, de fet, un divertimento al ritme de música de saló [Com
poden veure, L’Apuntador justeja bastant en matèria de refinaments musicals]. D’en
quan en quan algun aplaudiment tímid. Casasses a lo seu: “Compreu-me aquesta d’aquest
test, és la millor: regada amb llàgrimes”.
Que be que llegeix. Impecable. És clar, no llegeix. O si ho fa és simplement
per fer veure que llegeix. [Nois, L’Apuntador està fos. Agafin-se’l amb paper
de fumar]. Faria sonar bé gairebé qualsevol poema. “Tot el que es veu”, “i és
que tot el que és viu, és veu”.
El poeta Enric Casasses
(Foto: Pep Herrero)
I com que t’ho dic amb aquell to i aquell gest
no et queda més remei que combregar-hi. [Vinga Apuntador, un esforç més!]. “He
trobat una romança sense paraules que no sé si la sabré escriure”. Mauri.
Casasses. Mauri. Casasses. Ariño, fent de les seves al piano. “Mig cel volia
[...] ja volia serr de nit, i l’altra nit volia, volia i no podia ser de dia”.
La cosa avança. Ara el poeta riu. Ja no s’asseu a la butaca sinó que es queda
dret un xic enretirat. Solo de piano, que es deixa anar, mou el cos, mou els
llavis, per uns instants les mans semblen una mar embravida a toc d’escull. Aplaudiments.
Un “bravo!” de fons. El poeta: “no haver-te conegut seria terrible, però
terrible terrible. I no ho sabria. A sobre, no ho sabria.” Rialles còmplices. El
públic gaudeix. Amics, ja els hi puc anar escrivint els versos que ‘cagarela’;
aquests poemes han de ser escoltats en boca de l’autor. Casasses és unpoeta que
inspira, i és de fet quelcom tan natural com dir que en el pulmó on es dibuixa
l’escriptura ell aspira i el que l’escolta expira. La cosa va arribant al
final. “Com tan ben ordenats caminen els estels pel cel”. “I un milió de
cortines gairebé immòbils”. Mauri acaba i baixa de l’escenari.I mentre el poeta
recita se sent la veu de Mauri de fons provinent d’algun racó del claustre, que
va agafant volada. Es com una sibil·la dant els campanades de la nit dins l’univers
Casasses. I s’acaba. Aplaudiments. Aplaudiments.
D'esquerra a dreta: Daniel Ariño, Maria Mauri i Enric Casasses
(Foto: Pep Herrero)
És sens dubte la ovació del
dia i del què portem de Barcelona Poesia
2016. Que la gent vingués predisposada ni li treu cap mèrit. Fan una mica
de bis. Diuen que ara agafaran el tema una mica més fonètic i embarbussat. Primer
el poeta. Despres Marui que, acompanyada del piano, declama-mastega petites Suites d'embarbussaments que són producte de combinar diferents idiomes, ens
dius, tals com: búlgar, alemany i japonès. També el català. Fins hi xiula El
Segadors de fons. El resultat és força espectacular. Aplaudiments. Com a
espectacle, impecable. És una poesia que agombola caràcters, diguem-ne popular
però que tracta al lector com es mereix, això, és amb intel·ligència i obertura d'esperit. Si el mon
fos ideal els poemes de Casasses serien de lo més alt mundial. El món però, va més
per lliure. [Apuntador/Escrivent, deixa’t d’ironies i etcèteres que me’n vull anar al
llit, va]. Tanquem la nit del dissabte. La gent, contenta. Va sortint a fora. Tots
anem sortint. I la ciutat a fora, que ja ens espera.
Demà més.
I recordin:
"la nit explora els somnis"
(Francesc Garriga Barata)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada