LLEGIR VINYOLI,
AVUI
Quan arribo ja hi
ha cua per entrar al Palau de la Virreina. Les cadires plenes, el públic d’edat
granada. Devem ser tot just dues pesones i l’apuntador, que baixem dels quaranta anys. On són la
resta? Treballant encara? La conferència
recital comença puntual (altre cop el rodolí involuntari). Pep Solà, autor de ‘La bastida dels somnis', un dels
millors coneixedors de la vida i obra de Joan Vinyoli, diuen, presentat pel
codirector de la Setmana Sam Abrams, que reivindica la figura de Solà per al seu torn reivindicar la de Vinyoli, no només a nivell de les lletres catalanes i
hispàniques, sinó també internacional. Vinyoli, com a poeta però
també com a teòric de la poesia i traductor. Queda clar que Vinyoli resulta una
de les figures cabdals de la poesia catalana. Hi ha el cunyat de Vinyoli entre
el públic (avui li gastaré el nom al senyor Vinyoli, pobre). I comencem.
Pep Solà, en plena ponència
Què ens diu Vinyoli avui? Quin abast i rellevància
té? A tot això i més respon Solà, que glossa vida i
obra de l'autor amb una bona mescla d’erudició i sentit comú. Comença excusant-se pel fet
que, al capdavall, Vinyoli, es defensa per si sol. Tira d'una cita de Shelley (“la poesia ens
redimeix de la mancança de visitacions de la divinitat”) i Joubert (“cercant la
bellesa el poeta troba més veritats que no pas el filòsof”), una mica per tal d'ubicar
l’actitud Vinyoliana. Assenyala la combustió vital d’un poeta la poesia del
qual ensenya a viure, estimar i morir, que abraça el compromís de la poesia com a un destí. Un poeta que es veu forçat a
treballar i no pot accedir a estudis universitaris, que malgrat tot comença a
traduir Rilke als vint anys, un dels seus poetes puntal, poeta que diu, diuen: “la poesia no
és una crònica de sentiments sinó d’experiències”. Una experiència que en Vinyoli s’expressa en termes de tremolor davant de les coses. Assenyala tres ubicacions
a mode de triangle vital Vinyolià, això és: la Santa Coloma de Farnés de l’adolescència
i naixement del Vinyoli poeta, el Begur que es podria incloure dins l’etapa de maduresa
i Barcelona, la seva ciutat natal i de sempre. La ponència dóna per molt, així
que em limitaré a transcriure un seguit de pinzellades per a intentar donar una idea de tot allò que desplega Pep Solà:
-La voluntat de
dissolució amb la natura, juntament amb l’impuls de comunicació/interpretació de totes
les coses, el situen a prop d’un panteisme extrem. Vinyoli ensenya a mirar la natura d’una altra
manera. Solà també assenyala la consciència autocrítica que tenia el poeta, la
consciència de pobresa espiritual que tenia i com, però, la seva obra ens demostra el contrari.
-Utilitza el
record com una manera d’actualitzar el passat per poder-lo viure amb tota la
intensitat en el present (“la boira planura dels records”). Poeta d’intensa vida
onírica que semblava no tenir-ne prou amb la vida de despert. Assenyala també
-L’obra gira
entorn l’amor i la mort, que tenen un lloc central dins el seu pensament formal (“només un somni val: amor i mort”). Amor sensual i eròtic, l’amor diguem-ne
espiritual i, és clar, el desamor. La mort com a forma de coneixement i
alteritat que permet ser l’altre.
-Tot i que Vinyoli
va aprendre poesia sobretot de Carles Riba i Rilke, assenyala Holderlin com la personalitat
més propera a ell.
-El situa en el
context d’un poeta contemporani com Espriu, autor, ens diu, d’obra
enlluernadora sense gairebé sortir de casa. De Vinyoli en destaca que, en
canvi, que només podia ser poeta, que ho fa des de la intensitat vital procés
del qual se n’esdevé una obra il·luminadora i menys artifici verbal però amb
més comunicació i profunditat humana.
-En un moment el
situa prop de la idea de Heidegger: som éssers fets per la mort. Cada moment és
fet néixer i morir i cada instant és fet per morir. Hi ressona l’etern retorna
Nietzschià.
-Situa la deriva
personal de l’autor en l’intent obstinat però impossible de conciliar amor i
mort. Com d’aquest grinyol se’n destil·la una excel·lència poètica.
-El poeta es fa
seu allò de Nietzsche: “Sols un manament: sigues pur”. Puresa en el sentit
d’autenticitat, d’abordar la vida a pit descobert.
-Vinyoli volia
ser un home entre molts, però no ho era.
-Dels naufragis
existencials (els situa sobretot els primers anys dels 70) l’alliberen les
paraules i els efectes.
-Assenyala el
llibre ‘El callat’ com un dels moments de més alta volada de l’autor, juntament
amb Realitats, que esdevé l’altre pes de la balança. I com no van tenir bona
acollida per la crítica oficial, entre d’altres coses, pel fet que estava de
moda el realisme social i perquè no era un poeta al servei de les inquietuds
col·lectives del poble, sinó que el seu compromís era amb la poesia i la
condició humana.
Solà ha estat
impecable. La conferència, imperdible. A veure si surt publicada en alguna
banda.
Ja per concloure,
el ponent assenyala la importància dels poetes pel seu poble, com aquests augmenten
les capacitats cognitives dels seus parlants, i conclou que llegir Vinyoli
avui, a part de l’enriquiment de la pròpia experiència vital, a part de l'oportunitat de poder conèixer de primera mà un compromís poètic i vital excepcional,
ha de servir també per a reparar una de les injustícies més lamentables del
nostre sistema literari. Injustícia que, sembla ser, es va esmenant. Veurem què
passa després de l’any Vinyoli.
A continuació
entra en escena l’altra participant, Núria Candela (amb una vasta experiència
en posar veu a la poesia d'autors catalans) disposada a recitar alguns poemes de Vinyoli.
Núria Candela, amb la sala plena
Un servidor,
que no té el do de la ubiqüitat, ha de marxar per poder arribar a una altra banda. Més tard
pregunto a alguns assistents i m’expliquen que la Núria ho fa molt bé però, en el cas que ens ocupa, potser amb un excés d’interpretació. Que degut a la
naturalesa despullada i de vitalitat extrema que amalgamen els poemes de
Vinyoli és convenient interpretar-los de manera més natural, menys artificiosa.
Ja saben, sobre gustos colors.
LA VEU D'IDA VITALE I ENRIQUE
FIERRO
Metro amunt arribem
a la casa Amèrica, l’espai que acull la lectura de poemes del matrimoni de
poetes uruguaians Ida Vitale i Enrique Fierro . Agafo lloc, vaig a la parada de
llibres habilitada i fullejo el seu llibre “Reducción al infinito”. Potser si
que té punts coincidents amb Eugenio Montale, com diuen. Me l’acabo comprant. Sala
de conferències plena, públic més variat. Presenta Ernest Farrés, l’altre
codirector de la setmana i Aurelio Major, que agraeix la presència dels poetes
i el poder fer servir aquella màxima de: “cada cual lee lo que se merece”.
També destaca la importància dels dos poetes, cardinals en la seva llengua així
com la seva postura ètica i de compromís moral. Ambdós celebren poder comptar
amb dos poetes de la seva talla.
Enrique Fierro, llegint; Ida Vitale, escoltant
Pren el micròfon Ida
Vitale. De posat seriós però alhora benèvola, se l’hi endevina una lucidesa
admirable, no només per la seva avançada edat. Llegeix alguns poemes i d’en quan en quan mira
el rellotge per no passar-se de temps. Està al cas de tot. Defensa la serietat
de la poesia (cita Montaigne, que, traduït, vindria a ser alguna cosa així com: “se
puede hacer el tonto hacia cualquier cosa pero no en la poesia” ), el refugi
del llenguatge (cita Aragon que traduït seria del tipus: “todo el infierno del
mundo puede consumirme pero yo no perderé mi asombro ante el lenguaje”). Una dona amb taules. De veu rogallosa i
calmada, llegeix a poc a poc. Una veu diguem-ne existencial tirant a
melancòlica però sense ser autocompassiva. Coses com:“por transparencia se ve el fuego devorar la más alta
torpeza”, “el verano dirigió hormigas a la miel”, “el calor va deprisa a su
mayor edad mientras el árbol pone su sombra, su verdad”.
A continuació
Enrique Fierro. També de veu calmosa, potser menys greu, com més lliscant.
Tendeix més a llegir que a recitar. D’una poesia tirant a juganera (que no vol dir menys seriosa), treballa
l’encavalcament i la repetició per a construir sentit com un sampler acumulant
sons. Tot just començar: “equivocar-se de palabra escrita [...] ”, i
segueix: “de cándida y senzilla, quererte tanto”, “fosa común donde todo es
mentira”, “oyen voces, tiene epifanías” per acabar amb un: “entre una idea y la vaca colorada me quedo
con la vaca colorada”, que roba un somriure del públic. Aplaudiments generals. Els poetes han sigut
breus. Encara no cinquanta minuts. Però ha estat un tastet ben sucós. Encara,
però, els hi toca atendre la colla d’admiradors que els volen saludar o que volen que els
hi signin els llibres.
Ida Vitale i Enrique Fierro, finalitzat l'acte
BIKIMEL, FARRERA, NIMFES I COLOMS
Seguim metro
avall, cap al fantàstic espai que resulta ser el verger del museu Marès, a veure l’espectacle
sobre Farrera que ha muntat Bikimel (això és Vicky de Clascà, David Soler, Pau
Figueres i Lucas Suárez). Cervesa al bar del pati, prendre l’aire. Fosqueja, hi
ha un colom que voleia a banda i banda dels contraforts laterals. L’entrada de
públic, acceptable. Comença amb sons de la natura gravats a Farrera: una
tempesta, ocells. So ambiental que convida i lletres que tendeixen a la
reflexió creant un compendi diguem-ne "new age" introspectiu. L’inici ja apunta
direccions: “el moviment de la soledat és infinit o direccional”, les seves
cançons amaguen coses com: “la lluna més enllà del cingle, “no hi ha fi només
camí guiat pel so hipnòtic del sentit”. Segueix, entre momentanis problemes de so: “jo vull ser
del color de les muntanyes quan es pon el sol”, “a la roca del rei hi neix
farigola”. A l’apuntador per moments li recorda alguns punts del Roger Mas més
“pastoril”, a l’apuntador el so de guitarra neta i despullada el duu a pensar
en algun moment de José González. A l’apuntador l'assumpte el remet per moments al
country de saló que ha vist a les pel·lícules. La nit refreda i l’apuntador es
comença a penedir de no haver agafat una jaqueta un xic més gruixuda. Almenys es pot fumar. El colom a la platea
del contrafort mou el bec nerviós, sembla que escolti la música. Les gàrgoles del pati fan com que s’ho miren
tot. Ara Bikimel ens explica l’afluència d’artistes d’altres països a Farrera i
que, per tant, la lletra en anglès de la següent cançó és denominació d’origen,
també.
El verger del museu Marès en plena actuació
Farrera, zona de muntanya, espai per a traductors, zona de fer-hi
estades: la següent cançó incorpora uns Kyrie Eleision que són uns “coros”
(segons diccionari: cors) perduts del Pallars i que va assajar amb la gent local. Ara convida a fer els “coros” al públic del Marès, sempre un xic tímid
i expectant. El colom canvia els contraforts per la font central del pati.
Entren alguns “guiris” curiosos, una mare amb la canalla se’n va. Hi ha un fan
ja granadet a la fila de davant que no deixa de fer contorsions amb l’esquelet
i seguir el ritme apassionadament des de la cadira. Sembla que s'ho passa d'allò més bé. Segueixen les cançons, els punts
instrumentals amb solos de guitarra que eleven la intensitat de l’assumpte. A
l’aire pesco coses com: “princeses d’encens”, “no tinc amics i el sol es pon”, “deixeu que les nimfes vinguin a mi”. La
veu fonda de Bikimel, de greus a aguts, gola gorg de Bikimel, endolcida Bikimel.
Bikimel i les bèsties pardes. Ara una mica d’Italià. Farrera és terra de
frontera.
La cosa entra a la recta final. L’apuntador troba a faltar més sons
de la natura del voltant de Farrera incorporats en l’espectacle. Sobre gustos, colors. Final més àlgid. El
colom torna. Aplaudiments. Bis. El fred entra per l’esquena. És hora d’anar a
sopar alguna cosa. Demà aquest mateix espai serà ocupat a les 22h pels
‘Vinyolians’ que li reten el memorial: Vicent Alonso, Manuel Forcano, Feliu
Formosa, Jordi Llavina, Susanna Rafart i Lluís Solà. Si no tenen el do de la ubiqüitat, hauran de triar. Però no s’ho perdin.
(No vull acabar sense recordar la importància d'espais com el Centre d’art i natura de Farrera per a la llengua -i no només la llengua- del país. Un
lloc rellevant dins la cultura catalana que actualment ha perdut els ajuts amb
els que aconseguia sobreviure. Passeu-ho. Passeu-ho, que diuen que de xarxa en
xarxa, amb sis vegades n’hi ha prou per arribar a tothom, o als que cal arribar.
Si és que, és clar, se’n volen assabentar.)
***
I demà [per avui]
seguim amb la Setmana, que hi ha
teca: l’ànima de Vinyoli dins el cos de Lluís Soler (19h, La pedrera), Spoken Word (20.30h, plaça
Sant Felip Neri), Odes i contrades (20.30h
Museu d’Història de Catalunya), els Vinyolians abans esmentats i
l’homenatge a Lou Reed (22h, a la plaça de Les dones del 36). Triïn la seva
aventura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada