L'homenatge que la Setmana ret a Lou Reed el proper divendres 16 comptarà amb la presència d'Ignasi Julià, Carlos Zanón, Alfred Crespo, David Caño, Tori Sparks. També amb David Castillo, que presenta, coordina i participa, i amb el qui he parlat per mirar d'entreveure una mica el què de tot plegat. Cervesa en mà, la meva, ens acara també a un panorama nostrat relativament desconegut, del que Lou Reed (el músic/poeta, més que no pas el rock star) podriem dir que fa una mica de punta de llança. Passin i vegin.
Lou Reed (Font: Wikipèdia)
1) David, quina és la teva experiència de la trobada amb
Lou Reed?
La
intenció és retre homenatge a un músic que provenia d'una facultat de lletres,
que va ser deixeble del poeta i narrador Delmore Schwartz i del pintor Andy
Warhol i que es va preocupar per la qualitat de les seves lletres. La
vinculació a Barcelona també va ser fonamental. El vaig veure un munt de
vegades des del 1974 i em va condicionar en determinats moments de la meva
trajectòria poètica, per exemple en alguns poemes del llibre 'Game Over', que
va guanyar el premi Carles Riba el 1997.
2) En què consistirà (fes-ne tot just cinc cèntims) l'homenatge que
li feu?
Després
de l'encàrrec de la Neus Junquera de l'ICUB, que sent predilecció per Lou Reed,
vam recuperar el llibre 'Berlín capital Alaska', que reunia dotze mirades sobre
el disc ' Berlín' de Lou Reed, on van intervenir gent tant interessant com
Oriol Llopis, Sabino Méndez, l'Alfred Crespo, el Carlitos Zanón i l'Ignasi
Julià, biògraf de Reed i un dels periodistes que més van entrevistar al
compositor des dels anys setanta. Alguns d'ells, a més del jove poeta David
Caño i la cantant nord-americana Tori Sparks, farem unes lectures sobre la
nostra interpretació del músic de l'autor de 'Nova York' i 'Coney Island Baby'.
3)
Com relacionaries l’obra de Lou Reed amb la cultura, i en especial la
literatura, catalana?
De
cap manera, a part dels esmentats, no l'he sabut veure.
4)
Quin va ser l’aproximació de Lou Reed a la poesia catalana? Les lectures de poetes
catalans que va fer fa pocs anys. Arran de què? Arran de qui?
Allò
va ser una col·laboració puntual amb la nostra poesia, però, a part del fenomen
purament mediàtic, no crec que servís de gaire. Són aquests muntatges
oportunistes del poder, per fer promoció, però dubto dels resultats, que acaben
sent una comèdia. A pesar d'alguna excepció, la tria va ser surrealista.
Cadascú fa el que pot i tampoc entro en crítiques més aprofundides perquè
alguns dels responsables són amics i estic segur que tenien bones intencions,
però a mi no em va agradar. Preferia els concerts, els discos de Lou Reed o la
banda més experimental amb la seva companya Laurie Anderson, que és una artista
tan interessant o més que Reed i una persona encantadora.
5) Una mica de safareig: d’entre els poetes nostrats,
en tenia algun de predilecte?
Ni idea. De fet, no recordava cap dels
noms que havia recitat, diguin el que diguin. Va ser una anècdota dels anys del
tripartit. De fet, Lou Reed va tenir més bona recepció als poetes de la
generació de l’Albert Subirats, Pau Maragall i del Pere Marcilla, que el
venerava. A tots aquests, se’ls hi podrien unir noms com: Genís Cano, Xavier
Sabater o Jordi Pope, entre d’altres, la majoria dels quals procedien de la crisàlide llibertària
dels anys 70.
6) Parlem de Lou Reed, que és un cas de contracultura
d’àmbit internacional que ha arribat abastament al gran públic. Tanmateix,
tendim a deixar al marge la "contracultura" [subratllis les cometes]
pròpia. Per exemple, i salvant distàncies, el cas de gent com... Jaume
Sisterna, mort recentment. Com ho veus?
Bé, el Jaume Sisterna no tenia res de
contracultural. Era un senyor preocupat per l'ordre i la poesia que a ell li
agradava. Era un home extraordinari, un amic amb qui durant trenta anys vam
compartir afinitat i vam recitar en un munt d'ocasions, però de contracultural,
res de res. I dels àmbits a què et refereixes, no en tinc cap opinió. Són
llufes especulatives. Tendim a idealitzar allò de fora, sobretot allò que
prové de les cultures diguem-ne més imperialistes, i deixem que els nostres
artistes es perdin per les clavegueres.
7) I la Contracultura en l’actualitat? Ha acabat sent
un braç més de la cultura Mainstream? O és que el què ens venen com a
contracultura potser no és tal cosa?
El terme “Contracultura” és sociològic, i el va utilizar Theodore Roszak
a finals dels anys 60, per definir el què havia estat tot un fenòmen cultural,
que anava dels Beatniks fins el Hippisme i la Psicodèlia. “Contracultura” és
una paraula que resulta antipàtica per l’ús, l’apropiació que en fan els
mass-media, quan, en realitat, qui va en contra de l’humanisme són els mateixos
enginyers del sistema. Tot són etiquetes per a situar una mica la cosa, però el
terme “Contracultura” és més històric que actual. Lou Reed era molt popular, l'anàvem a veure a grans espais i tothom
coneix la melodia de 'Walk in the wild side', fins i tot és un reclam
publicitari. A més, l’apropiació del
personatge que han fet determinades institucions i personatges que diuen ser
amics íntims d’ell, em resulta repugnant. Lou Reed passarà com un dels grans
lletristes del rock i nosaltres intentarem oferir-li un grapat de poemes propis
i una selecció que, indubtablement, passarà pels Sabater, Cano, Marcilla i
companyia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada